Begrijpelijke taal begrijpelijk uitgelegd
Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands: korte zinnen, makkelijke woorden, een duidelijke structuur en een actieve schrijfstijl. Schrijven op B1-niveau is communiceren in begrijpelijk taal. In zulke teksten kan de doelgroep informatie makkelijk vinden, begrijpen en gebruiken.
Begrijpelijke taal is bedoeld voor een zo breed mogelijk publiek. Dat klinkt als een voordeel, maar communiceren in begrijpelijke taal is niet altijd haalbaar of gewenst. Wat heb je als ondernemer, maker of student aan communiceren in begrijpelijke taal? En hoe weet je of jouw teksten begrijpelijker moeten?
Waarom wil je begrijpelijke taal?
Met begrijpelijke taal vermijd je onduidelijkheden en roep je geen onnodige vragen bij de lezer op. Dat is niet alleen prettig voor de 2,5 miljoen mensen in Nederland die moeite hebben met lezen en schrijven. Lezers van ieder niveau kunnen goed overweg met B1-teksten. Dus ook jouw doelgroep!
Overheidsorganisaties, de rechtspraak en zorginstellingen schrijven hun teksten daarom de laatste jaren steeds meer op B1-niveau. Bijvoorbeeld brieven over belastingen, uitspraken van de rechter en folders. Zo wordt belangrijke informatie toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen. Moeten we alle teksten dan maar makkelijker maken of is dat te kort door de bocht?
Misverstanden over begrijpelijke taal
Begrijpelijke taal klinkt positief, maar niet iedereen durft het aan. Je bent misschien bang je doelgroep te beledigen omdat je een verkeerd beeld hebt van begrijpelijke taal:
» Begrijpelijk = makkelijk.
» Makkelijk = dom.
» Begrijpelijke taal is voor domme mensen.
Maar niets is minder waar! Communiceren in begrijpelijke taal is juist een service aan je doelgroep. Je laat ermee zien dat je je doelgroep serieus neemt. Uiteindelijk wil je niet dat mensen gefrustreerd je website verlaten of je brief weggooien zonder deze te lezen.
“Lezers van ieder niveau kunnen goed overweg met B1-teksten.”
Misschien ben je bang dat je door begrijpelijke taal niet professioneel overkomt. Of dat de nodige complexiteit erdoor verloren gaat. Ingewikkelde ideeën uitleggen in begrijpelijke taal is een uitdaging, maar het is de moeite waard. Je betrekt je lezers makkelijker bij je verhaal en daarmee wordt ook jouw expertise toegankelijker.
Nu denk je: hoe zit het dan met moeilijke vaktaal waar ik niet omheen kan? Je kunt nou eenmaal geen tekst over de hypotheekrenteaftrek schrijven zonder dat moeilijke woord te gebruiken. Vaak kun je de nodige vaktaal blijven gebruiken. Het is wel belangrijk om deze dan uit te leggen. Voorbeelden, afbeeldingen of een woordenlijst helpen daarbij.
Stel jezelf deze vragen
Niet alle teksten hoeven altijd even toegankelijk te zijn. Als je niet weet of je je teksten toegankelijker moet maken, stel jezelf dan de volgende vragen:
» Blijkt uit cijfers dat mijn doelgroep mijn teksten wel leest?
» Ben ik veel tijd kwijt aan onnodige vragen van mijn doelgroep?
» Onderneemt mijn doelgroep de gewenste acties?
Door te communiceren in begrijpelijke taal bespaar je jezelf en doelgroep veel tijd. Hoe beter je doelgroep jou begrijpt, hoe eerder ze de door jou gewenste acties zullen ondernemen. Houd je teksten daarom simpel en overleg met je tekstredacteur om de juiste balans tussen begrijpelijkheid, stijl en complexiteit te vinden.
Oscar van Heiningen
Redigeermeneer


